1 maart 2009

01-03-09 ~ Maarten van Rossumpad etappe Rhenen Renkum Wageningen (22 km)



Ik heb gisteren op de fiets en wandelbeurs een boekje van het Maarten van Rossumpad gekocht. Dit pad loopt van Den Bosch naar Ommen en beslaat 308 kilometer. De reden waarom ik ineens aan een lange afstandswandelpad wil beginnen is dat er niet altijd georganiseerde tochten zijn en ik toch graag de mogelijkheid voorhanden wil hebben om een mooi stukje Nederland te ontdekken.

Omdat ik toch eerst even wilde uittesten hoe dat nou gaat met zo'n pad heb ik vandaag een etappe gelopen bij mij in de buurt. Na het zingen vlug wat te eten naar binnen gepropt en meegenomen en hop in de bus richting Rhenen CS. Alwaar direct de problemen begonnen... Waar is nou toch die paal met nummer zuszusenzo erop. Gelukkig na wat probeersels en paniekfoontjes naar Erik die me toch niet kon helpen ivm de omgeving niet kennen is het me toch gelukt om te starten. Zo blij als een kind hobbelde ik eropuit richting Grebbeberg. Want: het bijna allemaal bekend terrein. Af en toe kwam ik toch nog nieuwe dingen tegen waarvan ik enthousiast kiekjes maakte.

Ook kwam ik onderweg de nodige bekenden tegen: 2 mensen uit het koor waren aan het fietsen op de dijk, een jongen die ik uit een cursusgroep ken ontmoette ik bij de voormalige steenfabriek en de pastoor kwam ik tegen in de Uiterwaarden net na de steenfabriek. Voor het eerst zag ik de pastoor in “normale” kleding! Met een stralende lach begroette hij me.. ik idem dito. Wat ging dit pad me goed af! Ik had al helemaal zin om de trein richting Den Bosch te pakken en daar direct aan het begin van het pad te beginnen en zo door te stiefelen naar Ommen. Totdat ik in Arboretum Belmonte aankwam. Na diverse keren rondjes te hebben gelopen en weer met Erik gebeld te hebben (MUTS! Hij kent de omgeving niet!!) is het me dan eindelijk gelukt om het draadje weer op te pikken en ben ik de rest Grebbeberg afgestiefeld om bij de Ritzema Bosweg uit te komen. Toen ik overgestoken was spoedde ik mij richting hek van Oranje Nassau Oord. Tot ik op mijn horloge keek. Het was rond vijven! En om nou na 5 uur nog alleen in een uitgestorven bos te lopen leek me niet verstandig. Dus ben ik omgedraaid en ben ik in één streep naar huis gelopen. Een volgende keer is mijn startpunt dus het hek bij ONO.

Niet alles vond ik mooi vandaag: er liepen 2 vieze paarden met de manen en staart zó vreselijk vol met klitten dat dat absoluut niet meer uitkambaar was. Ze begroetten me erg enthousiast en heb ze dan ook even geaaid. Sneu hoor, zulke verwaarloosde paarden!

Hier nog een plaatje van mijn verdwaling in het Arboretum (links begin, rechts eind):



De rest van mijn fotootjes kun je hier bekijken. Doen!!

4 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Gon

Kwam dit verhaal tegen via het 4daagse forum.
Mooie tocht denk ik, als je de weg kunt vinden (ik woon zelf in Bennekom, dus de omgeving is me bekend)
Waarom zet je je te lopen route niet eerst uit op je gps? Kun je nooit meer verdwalen!
Ik weet niet welk merk gps je hebt, maar met bv een Garmin kun je je route eenvoudig im Mapsource voorbereiden en daarna naar je gps laden!
Succes. Groeten, Bert

Anoniem zei

En niet eens even bij de berg koffie gedronken? of thee of whatever?
Wel mooie route hoor ;)
heb er zondag ook gelopen daar ergens op die blauwe lijn. in het aboretum

*~Gon~* zei

Nee, ik had zelfs geen drinken mee! Gerust heb ik ook niet.. wat SLECHT!

Binnenkort op mijn gemakkie de tip van Bert uitproberen, scheelt een hoop gedoe in het vervolg

Unknown zei

Gon,
Nog even een tip: check of je de nieuwste versie van Mapsource hebt, anders even downloaden van de Garmin site.
Het is dan makkelijker om je routes in te tekenen!

Succes, Bert